Skip to content

Waarom zijn jongeren een lastige doelgroep?

Voor veel organisaties is het lastig om proposities te ontwikkelen voor jongeren dan voor andere doelgroepen. Waarom is dat zo?

  1. We zijn we als marketeers vaak zelf geen jongeren meer en weten we niet precies wat er bij de doelgroep speelt. Het leven anno 2015 is anders dan toen wij jong waren.
  2. Jongeren zijn vaak -gek genoeg- niet de primaire marketing doelgroep maar wel de doelgroep waar het product of dienst voor bedoeld is.

Als u de boodschap aan de verkeerde marketing doelgroep zendt, kan dat u veel onnodig geld kosten. Hoe u dat kunt voorkomen leggen we in deze blog uit.

Verschil in marketing doelgroep en inhoudelijke doelgroep

Vaak heb je bij jongeren te maken met verschillende doelgroepen. Om jongeren te bereiken in de leeftijd van +- 9 tot 29 jaar moet je vaak communiceren via andere doelgroepen. Denk aan ouders, school, werkgevers of peers. Het product of de dienst zelf moet goed passen bij de jongeren maar de marketing boodschap moet vaak worden gericht op een andere doelgroep. Maar hoe komt u er achter op welke doelgroep u de marketing moet richten?

Belangrijk is dan om te weten wie beslist. En waar willen jongeren zelf over beslissen en waar mogen ze zelf over beslissen?

Jongeren beslissen over het algemeen zelf over de aanschaf van kleding, schoenen, cadeaus, snacks, mobiele telefoon, muziek, toiletartikelen, uitgaan, dagjes weg en vakantie.

Een paar voorbeelden waarbij jongeren niet willen beslissen of niet mogen beslissen:

Banken

Jongeren openen zelf geen bankrekeningen, dat mogen ze niet eens. Het product moet heel goed passen bij de doelgroep maar de ouders zijn de marketing doelgroep, zij beslissen. Jongeren hebben overigens weinig interesse bij welke bank ze een rekening hebben. Die wordt bijna altijd afgesloten bij de bank van de ouders.

Musea

Jongeren gaan zelden zelfstandig naar een museum, uitzonderingen daargelaten. Ouders gaan ook niet meer zo vaak naar een museum met jongeren. Vooral bij jongeren tot ongeveer 21 jaar moeten musea zich qua marketing doelgroep richten op het onderwijs. Geen gemakkelijke taak omdat in het onderwijs vaak een stevige link moet liggen met het curriculum van de opleiding. Inhoudelijk zal een museum -bijvoorbeeld in een tentoonstelling of experience- moeten passen bij jongeren.

Stichtingen, commerciële partijen, overheden

Er zijn legio stichtingen, commerciële partijen en overheidsinstanties die jongeren willen bereiken. Denk bijvoorbeeld aan de ANWB, Eneco, de NS, Unicef, Stivoro, Dance4life. Jongeren nemen over het algemeen zelf geen initiatief richting dit soort partijen. Misschien vinden ze de boodschap best interessant maar ze nemen geen initiatief. Deze partijen moeten hun inhoudelijke product of dienst bij de doelgroep jongeren laten passen. Maar hun marketing boodschap moet gericht zijn op het onderwijs. Ontelbare lespakketten worden wekelijks aangeboden.

Conclusie

Besef dat u bij jongerenmarketing vaak te maken hebt met meerdere doelgroepen. Belangrijk is om u af te vragen wie er beslist in uw geval. Het product of de dienst moet altijd passen bij de doelgroep jongeren maar jongeren zijn niet altijd de doelgroep die beslist. Dus uw marketing boodschap moet wellicht (ook) op een andere doelgroep gericht worden.

Leave a Comment

You can use these HTML tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>